visual kei (2007)

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Neo
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Visual Kei (2007)

Der Begriff Visual Kei ist eine Komposition aus dem englischen Wort „visual“ und dem japanischen Wort „kei“ (welches soviel bedeutet wie: Gruppe, Herkunft, System).
Visual Kei ist im Japanischen ein bereits etablierter Sammelbegriff für visuell auffallende Musiker mit vielschichtigen musikalischen Einflüssen, beispielsweise Punk, Gothic oder Metal.
Ihre Fans werden Visus (seltener Visuals) genannt, da sie ihren Idolen nacheifern und auffallende Identitäten und fashion statements kreieren, die sich aus Musik-Clips der entsprechenden Bands und der Manga und Anime-Kultur ableiten lassen.

Als ich 2005 zum ersten Mal auf die deutsche Visual Kei Szene aufmerksam wurde, begann ich nachzuforschen. Der Fakt, dass eine japanische Bewegung ausschließlich durch das Internet nach Europa gelangen und derart interessant für so viele junge Leute gerade auch in Deutschland werden konnte, faszinierte mich.
Gekleidet wie ihre Rock-Idole, Manga-Figuren oder wie Gothic Lolitas, schockiert diese Jugendbewegung in zumeist selbst gefertigten Outfits.

Da diese Bewegung mehrheitlich aus jungen Frauen besteht fotografierte ich von Ende 2006 bis Anfang 2007 schließlich sechzehn Mädchen der Visual Kei Szene aus Berlin und dem Umland, deren Alter zwischen vierzehn und zweiundzwanzig Jahren lag. Über die Gespräche vor den Aufnahmen erfuhr ich, dass viele der Mädchen und jungen Frauen sich über diese durchs Internet kommunizierte „virtuell, visuelle Pop-Kultur-Szene“ hinaus mit der japanischen Sprache und Kultur auseinandersetzten und in einigen Fällen sogar planten ein Japanistik-Studium zu beginnen.

Meine Arbeit Visual Kei wurde 2007 im Rahmen des product-Festivals in Varna (Bulgarien) gezeigt, außerdem fand eine Präsentation der Fotografien 2009 bei We are all photographers! In New York (USA) statt, sowie in der Ausstellung A Spires Embers, die, von Adam Nankervis im Rahmen des Gogolfests 2009 im Mystetskyi Arsenal in Kiew (Ukraine) kuratiert wurde.

english version

The description Visual Kei is composed of the co-joining of the english word visual and the japanese word kei (which means group, origin, system).
Visual Kei is a Japanese established collective term for visually eye-catching musicians influenced by eclectic styles of music, punk, gothic and metal. Their fans are called Visus (sometimes Visuals) for their building of their bold identities and fashion statements influenced from music clips and manga animations.

I photographed sixteen girls of the Visual Kei scene in and around Berlin in the years 2006/2007. The origin of this movement stems from Japan and reached Europe almost exlusively due to the world wide web.
The fans are dressed like their Japanese rock idols, their manga idols or sometimes like gothic lolitas. The Visus are predominantly female so that I solely photographed girls between fourteen and twenty two years old. This youth movement is not commercial and shocks gladly with very detailed selfmade outfits.
My portraits are an exploration of an individuality found in an urban identity within the multifarious „tribes“ found on the streets of Berlin.
For the particular titles of the portraits I use the nicknames of the Visus, because the protagonists are mostly known under these names.
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When I became aware of the German Visual Kei scene around 2005 my interest of Japanese culture increased. The fact that a Japanese movement gained momentum and popularity through the medium of the internet in Europe and that Japan as a country itself, which is so far away from Europe, became so interesting to so many young German people I know – many Germans, seduced by this „virtual culture“ started to study Japanese at universities, study its history and immerse themselves within its unique form of popular culture. A hybrid of East meets West and vice versa.

After the catastrophe in Fukushima this year I am compelled to support the fundraising photography exhibition "For Japan" at Hotshoe Gallery in London at least with three images of my series.

My work „Visual Kei“ was shown as part of product – festival of contemporary art in Varna/Bulgaria in 2007, at We Are All Photographers Now!, New York photo festival in 2009 and at A Spires Embers curated by Museum Man at GogolFest, Mystetskyi Arsenal, Kiev/Ukraine in 2009.

Stephanie Gerner, Berlin, July 1st 2011


colloboration project with Matthias Biermann at Product - Festival of Contemporary Art, Bulartgallery, Varna/Bulgaria (2007)

 we are all photographers now! new york photo festival (2009)


A Spires Embers curated by MuseumMan, GogolFest, Mystetskyi Arsenal Kiev/Ukraine (2009)
Left: Visual Kei, handmade C-Prints on wooden boxes (20x20cm and 30x30cm) 
Right: A Stitch in Time by David Medalla